1. Soveltamisala
Näitä ehtoja sovelletaan PAVU.fi:n (Innofixers Oy, Palveluntarjoaja) kuluttajille tarjoamiin kotimuuttopalveluihin Suomen sisällä. Ehdot koskevat Asiakasta, joka on kuluttaja ja tilaa muuttopalvelun omaan yksityiskäyttöön.
Ehdot noudattavat kuluttajansuojalainsäädäntöä ja Tiekuljetussopimuslakia. Mikäli jokin näiden ehtojen kohta on ristiriidassa pakottavan lainsäädännön kanssa, sovelletaan kyseisen lain määräyksiä.
Palveluntarjoaja vastaa sopimuksen mukaisen muuttopalvelun suorittamisesta kokonaisuudessaan. Palveluntarjoaja vastaa myös käyttämänsä mahdollisen alihankkijan tai yhteistyökumppanin työstä kuten omastaan, eikä voi siirtää vastuutaan Asiakkaan suuntaan kolmannelle osapuolelle.
2. Sopimuksen syntyminen
Asiakas voi pyytää muuttopalvelusta tarjouksen Palveluntarjoajan verkkosivuilla olevalla lomakkeella, sähköpostitse tai puhelimitse. Palveluntarjoaja tekee tarjouksen Asiakkaan antamien tietojen perusteella.
Sopimus syntyy, kun Asiakas hyväksyy Palveluntarjoajan tarjouksen (esim. kirjallisesti sähköpostilla tai verkkosivujen kautta) ja Palveluntarjoaja vahvistaa tilauksen. Tilausvahvistus sisältää sovitun palvelun laajuuden, ajankohdan ja hinnan. Molemmat osapuolet sitoutuvat noudattamaan näitä ehtoja sopimuksen synnyttyä.
3. Toimeksiannon sisältö
Muuttopalvelun perus sisältö: ellei toisin sovita, muuttopalvelu kattaa kotitalouden irtaimiston siirron lähtöosoitteessa asunnon sisältä määräosoitteeseen asunnon sisälle. Palvelu sisältää normaalisti:
Tavaroiden kanto ja kuljetus: Irtaimiston kantaminen asunnosta muuttoajoneuvoon, kuljetus ajoneuvossa ja tavaroiden kanto uuteen asuntoon.
Kuljetuskalusto ja henkilöstö: Sovitun kokoinen muuttoauto ja sovittu määrä muuttomiehiä palvelun ajaksi.
Suojavälineet peruskuljetukseen: Tarvittaessa huonekalujen perussuojaus kuljetuksen ajaksi (esim. pehmusteet tai huovat).
Muuttolaatikot: Palveluntarjoaja tarjoaa käyttöön muuttolaatikot (tyypillisesti 20–60 kpl) sovittuun hintaan tai ilman erillistä veloitusta enintään kahdeksi viikoksi. Laatikot toimitetaan ja noudetaan veloituksetta pääkaupunkiseudulla. Muuttolaatikot ovat Palveluntarjoajan omaisuutta, ja Asiakkaan on huolehdittava niiden asianmukaisesta käytöstä ja palautuksesta sovittuna aikana. Palauttamatta jääneistä tai selvästi vahingoittuneista laatikoista Palveluntarjoajalla on oikeus periä kohtuullinen korvaus (esim. uuden laatikon hinta).
Palveluun kuulumattomat työt: Seuraavat tehtävät eivät kuulu muuttopalveluun ilman erillistä sopimusta tai lisäpalvelutilausta:
Asennus- ja purkutyöt: Kodinkoneiden irrotukset tai kytkennät, valaisimien tms. kiinteiden kalusteiden irrotus/kiinnitys, huonekalujen kokoaminen tai purkaminen.
Erityisen raskaiden tai suurten esineiden siirto: Esim. piano, flyygeli, kassakaappi tai vastaava erityisjärjestelyjä vaativa esine on sovittava erikseen (voi vaatia lisäresursseja).
Erityisen arvokkaiden esineiden kuljetus: Rahat, korut, jalometallit, arvopaperit, taide- tai antiikkiesineet tms. poikkeuksellisen arvokkaat tai tunnearvoltaan korvaamattomat esineet. (Asiakas vastaa tällaisista esineistä itse, ellei toisin sovita ja esimerkiksi erillistä vakuutusta järjestetä.)
Vaarallisten aineiden tai esineiden kuljetus: Helposti syttyvät, räjähteet, myrkylliset, syövyttävät tai muut vaaralliset aineet, aseet ja ammukset. Tällaisia ei kuljeteta muuttoautossa ilman erillistä lupaa ja sopimusta. (Näiden kuljetuksessa noudatetaan Tiekuljetussopimuslain ja vaarallisten aineiden kuljetusmääräyksiä.)
Eläinten tai elävien kasvien kuljetus: Lemmikkieläinten, kasvien sekä esimerkiksi akvaarioiden kuljetus. (Kasvit ja eläimet Asiakas kuljettaa pääsääntöisesti itse niiden herkkyyden vuoksi.)
Kiinteistön pintojen suojaus ja siivous: Muuton aikainen lattioiden, seinien tms. pintojen suojaaminen lähtö- ja kohdeosoitteessa on Asiakkaan vastuulla, ellei muuta sovita. Myöskään loppusiivous tai tilojen puhdistus ei kuulu muuttopalveluun.
Jätehuolto ja kierrätys: Tarpeettomien tavaroiden poisvientipalvelu (esim. Sortti-asemalle vieminen) ei kuulu perusmuuttoon ilman lisäpalvelusopimusta.
Huom: Edellä mainituista palvelun ulkopuolisista asioista voidaan sopia erikseen lisäpalveluina tai Asiakas huolehtii niistä itse ennen tai jälkeen muuton.
4. Asiakkaan velvollisuudet
Jotta muutto sujuu turvallisesti ja sovitussa aikataulussa, Asiakkaan velvollisuus on antaa oikeat tiedot ja valmistella muuttoa seuraavasti:
Tarvittavat ennakkotiedot: Asiakkaan tulee ilmoittaa Palveluntarjoajalle kaikki olennaiset seikat, joilla on vaikutusta muuton toteutukseen. Tällaisia tietoja ovat mm:
Muutettavan asunnon koko (neliöt/huoneiden määrä) ja arvio irtaimiston määrästä, mukaan lukien mahdolliset varastotilat.
Lähtö- ja kohdeosoitteiden olosuhteet: kerros, onko hissiä (ja hissin koko tai painorajoitus), kantomatkat sisäänkäynnille, mahdolliset esteet tai erikoisuudet reitillä.
Pysäköinti: Asiakkaan on huolehdittava, että muuttoauto pääsee mahdollisimman lähelle sisäänkäyntiä molemmissa osoitteissa.
Raskaiden tai tilaa vievien esineiden olemassaolo: esim. piano, kassakaappi, isot kaapistot tms.
Erityistä varovaisuutta vaativat esineet: helposti särkyvät esineet (esim. lasivitriinit, taulut, elektroniikka) ja erityisen arvokkaat esineet. Asiakkaan tulee laatia luettelo arvokkaista ja helposti särkyvistä tavaroista ja antaa arvio niiden arvosta etukäteen.
Mahdolliset turvallisuusriskit: esim. liukkaat pihat tai vaikeat keliolosuhteet, remontit talossa, lemmikkieläimet tiloissa, tai muu mikä voi vaikuttaa työn sujuvuuteen tai turvallisuuteen.
Muu muutettava irtaimisto, joka ei ollut alkuperäisessä arvioissa: Jos tavaramäärä kasvaa annetun tarjouksen tai arviokäynnin jälkeen (tai Asiakas lisää muuttokohteita), tästä on ilmoitettava viipymättä.
Pakkaaminen ja suojaus: Ellei toisin sovita (esim. jos Asiakas on tilannut pakkauspalvelun), Asiakas vastaa irtaimistonsa asianmukaisesta pakkaamisesta ja suojaamisesta ennen muuttoa. Kaikki tavarat tulee pakata tarkoituksenmukaisesti siten, että ne kestävät normaalin noston ja kuljetuksen aiheuttamat rasitukset. Erityisen herkät esineet (esim. elektroniikka, lasiesineet) on suositeltavaa pehmustaa huolellisesti. Huonekalut, joita ei voi laatikoida, tulisi suojata esimerkiksi suojamuovilla tai peitoilla. Mikäli Asiakas tarvitsee neuvoja pakkaamisessa, Palveluntarjoaja antaa pyynnöstä ohjeita etukäteen.
Irtaimiston valmistelu: Kaikki pienet esineet on hyvä pakata laatikoihin; irrallaan olevat tavarat hidastavat muuttoa ja voivat vahingoittua helpommin. Huonekalut, jotka ovat erityisen suuria tai vaikeita siirtää, tulee tarvittaessa purkaa osiin ennen muuttopäivää (ellei ole sovittu, että Palveluntarjoaja hoitaa purkamisen). Jääkaappi/pakastin tulee sulattaa ja tyhjentää etukäteen, pyykin- ja astianpesukoneet irrottaa vedestä jne., ellei näistä ole muuta sovittu.
Muuton aikainen avustaminen: Mikäli on erikseen sovittu, että Asiakas osallistuu muuttoon esimerkiksi kantamalla tavaroita tai toimimalla apumiehenä, Asiakkaan tulee huolehtia sovituista tehtävistään ajallaan. Asiakkaan tulee myös olla itse paikalla tai tavoitettavissa muuton aikana, jotta hän voi tarvittaessa osoittaa, mitä tavaroita viedään ja mihin uuteen osoitteessa tavarat asetetaan.
Vartiointi ja valvonta: Mikäli muuttoa suorittamaan on tilattu vain kuljettaja tai pieni miehistö (esim. 1–2 muuttomiestä), Asiakkaan tulee varautua huolehtimaan tavaroiden valvonnasta muuton aikana. Esimerkiksi, kun yksi muuttomies kantaa tavaraa ulkona ja toinen on sisällä, Asiakas varmistaa, ettei tavaroita jää vartioimatta. Palveluntarjoaja ei vastaa katoamisista, mikäli Asiakas on tilannut liian vähän henkilöstöä tavaroiden valvontaan. Jos muuttotiimi on suurempi (3 tai useampi henkilö), huolehtii Palveluntarjoaja tavaroiden asianmukaisesta valvonnasta.
Laiminlyönti edellä mainituissa velvollisuuksissa voi johtaa viivästyksiin tai lisäkustannuksiin. Jos Asiakas laiminlyö tiedonantovelvollisuutensa tai muut velvollisuutensa merkittävästi, Palveluntarjoajalla on oikeus veloittaa ylimääräisestä työstä tai odotusajasta hinnaston mukaisesti. Äärimmäisessä tapauksessa (esim. muuttopäivänä käy ilmi olennaisia seikkoja, joista ei ole etukäteen kerrottu, eikä muuttoa voida kohtuudella suorittaa) Palveluntarjoaja voi keskeyttää työn, kunnes ongelma on ratkaistu, tai purkaa sopimuksen. Tällöin kyse on Asiakkaasta johtuvasta viivästyksestä/peruutuksesta, ja sovelletaan mahdollisia korvausvelvollisuuksia kuten kohdassa 7 on määritelty.
5. Palveluntarjoajan velvollisuudet
Ammattitaitoinen suoritus: Palveluntarjoaja sitoutuu toteuttamaan muuttopalvelun sovitusti, ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Henkilökunnan tulee käsitellä Asiakkaan omaisuutta varoen ja noudattaa hyviä muuttoalan käytäntöjä. Palveluntarjoaja huomioi toiminnassaan Asiakkaan edun ja erityistoiveet, joista on sovittu.
Kaluston ja tarvikkeiden kunto: Palveluntarjoaja huolehtii, että muuttoauto on asianmukaisessa kunnossa ja siisti, ja että mukana on tarvittavat perusvälineet (kuten nokkakärryt, huovat, sidontaliinat) muuton suorittamiseksi turvallisesti.
Salassapito: Palveluntarjoaja ja sen työntekijät sitoutuvat luottamuksellisuuteen. Kaikki Asiakkaan muuttotoimeksiantoon liittyvät tiedot (esim. kodin sisältö, arvokkaat esineet, henkilökohtaiset asiat) käsitellään luottamuksellisesti, eikä niitä ilmaista ulkopuolisille.
Neuvonta: Palveluntarjoaja tarjoaa Asiakkaalle pyydettäessä neuvoja ja ohjeita muuton valmisteluun (esim. pakkausohjeita), erityisesti jos Asiakas hoitaa pakkaamista itse. Mikäli Asiakas on toimittanut etukäteen luettelon arvokkaista tai erityisen hauraista esineistä, Palveluntarjoaja tarkistaa luettelon mukaiset esineet muuton alkaessa ja toistaa tarkistuksen muuton päättyessä, jotta mahdolliset vahingot havaitaan.
Vahingon sattuessa: Jos muuton aikana tapahtuu jokin vahinko (esimerkiksi esine putoaa tai muu vahinko-tilanne), Palveluntarjoajan henkilöstön tulee viipymättä ilmoittaa siitä Asiakkaalle paikan päällä, jotta tilanne voidaan dokumentoida ja selvittää (ks. myös kohta 10 Reklamaatiot).
6. Hinnoittelu ja maksuehdot
Hinnat ja verot: Palveluntarjoajan voimassaolevat hinnoitteluperusteet (esim. tuntihinta tai kiinteä urakkahinta) ovat nähtävillä PAVU.fi -verkkosivuilla tai ne annetaan Asiakkaalle tarjouksen yhteydessä. Kaikki hinta-arviot ja tarjoukset sisältävät arvonlisäveron (24%), ellei toisin mainita.
Tuntiveloitus: Mikäli muuttopalvelu hinnoitellaan tuntiperusteisesti, veloitetaan sovittu tuntihinta per työntekijä. Tuntiveloitus lasketaan yleensä alkavaksi, kun muuttoauto ja työntekijät lähtevät Palveluntarjoajan toimipisteeltä tai muusta sovitusta lähtöpisteestä, ja päättyy, kun työ on tehty ja kalusto palannut lähtöpisteeseen (tai toisin sovitusti). Laskutettava aika pyöristetään lähimpään alkavaan 30 minuuttiin, ellei muuta käytäntöä ole ilmoitettu.
Kiinteä hinta (urakkahinta): Jos palvelusta on sovittu kiinteä urakkahinta, kattaa se tarjouksessa yksilöidyn työmäärän ja palvelukokonaisuuden. Mikäli muuton laajuus kasvaa sovitusta (esim. tavaramäärä oleellisesti suurempi kuin ilmoitettu tai palveluun tulee lisäosia), Palveluntarjoaja ja Asiakas sopivat hinnan tarkistamisesta ennen työn jatkamista. Urakkahinta on kiinteä sovitulle työlle; lisätyöt sovitaan ja laskutetaan erikseen.
Lisämaksut ja lisäpalvelut: Mahdolliset lisätyöt tai -palvelut, joita ei sisältynyt alkuperäiseen sopimukseen mutta joita Asiakas pyytää muuton aikana (esim. ylimääräiset kohteet, odotusajat, reitiltä poikkeaminen, tms.), veloitetaan sovitun hinnaston mukaan. Ennen lisätyöhön ryhtymistä Palveluntarjoaja ilmoittaa Asiakkaalle sen vaikutuksen hintaan. Esimerkkejä lisämaksuista voivat olla:
Muuttolaatikoiden noudon viivästyminen: Mikäli Asiakas pitää muuttolaatikot yli sovitun ajan (2 viikkoa) ilman erikseen sovittua jatkoaikaa, Palveluntarjoajalla on oikeus periä laatikoiden vuokrasta tai korvauksesta hinnaston mukainen maksu ylimenevältä ajalta.
Maksuehto: Ellei toisin mainita, Asiakas maksaa muuttopalvelun työn valmistuttua joko käteisellä, maksukortilla (korttimaksu) tai sovittaessa laskulla. Laskutusasiakkaalta (esim. yritysasiakas tai erikseen hyväksytty yksityisasiakas) edellytetään yleensä maksua eräpäivään mennessä laskun ehtojen mukaisesti. Palveluntarjoajalla on oikeus tarkistaa Asiakkaan luottotiedot laskutusta sovittaessa. Mikäli luottotiedoissa ilmenee häiriömerkintöjä, Palveluntarjoaja voi vaatia ennakkomaksun tai vakuuden ennen muuton aloittamista.
Viivästyskorko ja perintä: Mikäli Asiakas ei maksa laskua eräpäivään mennessä, Palveluntarjoajalla on oikeus periä viivästyskorkoa kulloinkin voimassa olevan korkolain mukaisesti (Suomen Pankin viivästyskorko + mahdollinen sopimuksenmukainen lisäkorko). Lisäksi maksamattomat laskut voidaan siirtää perintätoimiston käsiteltäväksi, jolloin Asiakkaalta voidaan periä laissa sallitut perintäkulut.
7. Palvelun peruutus ja muutokset
Asiakkaalla on oikeus peruuttaa tilattu muuttopalvelu tai siirtää sitä toiseen ajankohtaan, mutta tietyin ehdoin. Peruutus on aina tehtävä kirjallisesti (esim. sähköposti) tai muulla todisteellisella tavalla. Peruutusajankohdasta riippuvat mahdolliset korvaukset Palveluntarjoajalle on eritelty alla:
Peruutusajankohta | Asiakkaan maksuvelvollisuus peruutuksesta |
---|---|
≥ 10 arkipäivää ennen sovittua muuttopäivää | Ei peruutusmaksua. Asiakkaalla on oikeus perua veloituksetta, kunhan peruutus on viimeistään viidentenä arkipäivänä ennen muuttoa (laskenta sisältäen peruutuspäivän). |
< 10 arkipäivää ennen muuttopäivää | Palveluntarjoaja voi veloittaa peruutuksesta korvauksena 3 tunnin työn mukaisen maksun sovitulla tuntihinnalla (tai jos kyseessä oli kiinteähintainen muutto, 5 tunnin työaikaa vastaavan osuuden kokonaishinnasta). Tämä korvaa Palveluntarjoajalle viime hetken peruutuksesta aiheutuneita kustannuksia ja menetettyä työmahdollisuutta. |
Muuttopäivänä, työn alkaessa tai keskeytyessä | Mikäli peruutus tapahtuu vasta muuttopäivänä juuri ennen työn alkua tai työ keskeytyy Asiakkaasta johtuvasta syystä työn jo alettua, Palveluntarjoajalla on oikeus veloittaa Asiakkaalta täysimääräisesti toteutuneiden työtuntien osuus sekä lisäksi enintään 3 tunnin lisäkorvaus. Kiinteähintaisessa työssä Palveluntarjoaja voi periä korkeintaan sovitun kokonaishinnan kokonaisuudessaan, mikäli työ keskeytyy Asiakkaan vuoksi kesken kaiken. |
Huom: Mikäli Asiakas on maksanut ennakkoa tai varausmaksua, Palveluntarjoaja vähentää yllä mainitut mahdolliset peruutusmaksut palautettavasta summasta tai laskuttaa erotuksen. Jos peruutus johtuu ylivoimaisesta esteestä (force majeure), ks. alla.
Muutospyynnöt: Jos Asiakas haluaa siirtää muuttopäivää tai muuttaa palvelun laajuutta, tulee tästä ilmoittaa viipymättä Palveluntarjoajalle. Palveluntarjoaja pyrkii toteuttamaan muutoksen, jos se on aikataulullisesti mahdollista. Pieni aikataulumuutos (esim. muuttoajan kellonaika samana päivänä) pyritään järjestämään ilman kuluja. Mikäli muutosta pyydetään niin myöhään, että Palveluntarjoajalle aiheutuu kustannuksia (esim. turha ajoneuvon tai henkilöstön varaus), voidaan Asiakkaalta periä kohtuullinen korvaus, josta sovitaan erikseen.
Ylivoimainen este (Force majeure): Osapuolilla on oikeus perua tai siirtää sopimus ilman sanktiota, jos muuton suorittamisen estää ennalta arvaamaton ylivoimainen este, johon osapuolet eivät kohtuudella voi vaikuttaa (esim. luonnonmullistus, tulipalo, vakava onnettomuus, viranomaismääräys, lakko). Palveluntarjoajan tulee ilmoittaa tällaisesta esteestä Asiakkaalle heti saatuaan tiedon. Force majeure -tilanteessa Palveluntarjoaja ei ole velvollinen korvaamaan Asiakkaalle viivästyksestä tai peruuntumisesta aiheutuvia kuluja, lukuun ottamatta jo mahdollisesti maksetun suorituksen palauttamista siltä osin kuin palvelua ei ole toimitettu. Asiakas on velvollinen maksamaan jo tehdystä työstä siltä osin, kun palvelua on ehditty suorittaa ennen keskeytystä.
8. Vahinkojen korvaaminen ja vastuut
Palveluntarjoaja vastaa kuljetettavaksi otetun omaisuuden säilymisestä muuttopalvelun aikana sen vastaanottamisesta luovuttamiseen asti Tiekuljetussopimuslain mukaisesti. Tämä tarkoittaa, että Palveluntarjoaja on velvollinen korvaamaan Asiakkaalle muuttotavaroille aiheutuneet vahingot tai katoamiset, ellei Palveluntarjoaja pysty osoittamaan, että vahinko johtui seikasta, johon Palveluntarjoaja ei ole voinut vaikuttaa eikä kohtuudella varautua (ks. vastuun rajoitukset kohdassa 9).
Korvattavien vahinkojen laajuus: Jos Palveluntarjoaja on vastuussa vahingosta, korvataan vahingoittunut esine ensisijaisesti sen käyvän arvon mukaisesti (huomioiden esineen ikä ja kunto) tai korjauttamalla esine entiseen kuntoon. Korvaus ei kuitenkaan missään tilanteessa ylitä Tiekuljetussopimuslain mukaista enimmäismäärää.
Laissa määrätyt enimmäiskorvaukset: Kotimaan muutossa korvausvastuun yläraja on 20,00 € per tavaran puuttuva/brutto kilo. (Esim. jos 10 kg painava esine tuhoutuu tai katoaa kokonaan Palveluntarjoajan vastuulla, korvaussumma voi olla enintään 10 * 20 € = 200 € kyseisestä esineestä.) Kansainvälisissä kuljetuksissa noudatetaan vastaavasti lakisääteistä 8,33 SDR per kilo -rajaa, mikäli Tiekuljetussopimuslakia sovelletaan (SDR = erityisnosto-oikeus, valuuttayksikkö). Huom: Nämä ovat lain määräämiä korvauskattoja, eivätkä välttämättä vastaa esineen täyttä arvoa. Asiakas voi halutessaan hankkia lisävakuutuksen arvokkaammille esineille (ks. alla).
Vakuutukset: Palveluntarjoajalla on lakisääteinen tiekuljetusvakuutus (rahtivakuutus), joka kattaa kuljetettavan omaisuuden lainmukaisen vastuun mukaisesti edellä mainittuun enimmäismäärään asti. Lisäksi Palveluntarjoajalla on toiminnan vastuuvakuutus siltä varalta, että muuton aikana aiheutuu vahinkoa kolmannelle osapuolelle (esimerkiksi taloyhtiön omaisuudelle tai ulkopuoliselle henkilölle). Nämä vakuutukset eivät kuitenkaan korvaa Asiakkaan omaisuuden vahinkoja yli lain määräämien rajojen. Mikäli Asiakas katsoo, että lakisääteinen enimmäiskorvaus (20 €/kg) ei riittäisi kattamaan hänen omaisuutensa arvoa, Asiakas vastaa itse lisävakuutuksen ottamisesta (esimerkiksi erillinen muuttovakuutus kotivakuutuksen laajennuksena tai rahtivakuutus koko arvosta). Palveluntarjoaja voi pyydettäessä avustaa sopivan vakuutuksen järjestämisessä Asiakkaan kustannuksella.
Tunnearvo ja välilliset vahingot: Palveluntarjoaja ei vastaa esineiden puhtaasta tunnearvosta (esim. perintö- tai muistoesineiden tunnepitoinen arvo) eikä välillisistä tai epäsuorista vahingoista. Välillisiä vahinkoja ovat esimerkiksi tulonmenetykset, majoituskulut viivästystilanteessa, henkisestä haitasta tms. aiheutuvat korvaukset tai muut seurannaiskulut, jotka eivät liity suoraan esinevahinkoon. Korvausvastuu rajoittuu aina suoranaiseen esinevahinkoon yllä mainituin rajoituksin.
Osittaiset ja lievät vahingot: Mikäli esine vahingoittuu lievästi (esim. huonekaluun tulee pieni naarmu tai kolhu) ja Palveluntarjoaja on vastuussa vahingosta, korvataan tarvittaessa esineen arvonalennus tai kohtuullinen korjauskustannus. Pienet kosmeettiset jäljet, jotka eivät olennaisesti heikennä esineen käyttöarvoa, voidaan tarvittaessa korjata Palveluntarjoajan toimesta. Huomioithan, että normaalissa muuttotyössä vähäisiä pintavahinkoja voi syntyä huolellisesta työstä huolimatta – esimerkiksi isojen huonekalujen siirrossa saattaa tulla pieniä naarmuja. Palveluntarjoaja pyrkii välttämään nämä suojauksin, mutta normaalina kulumana pidettävistä vähäisistä naarmuista tai kolhuista ei pääsääntöisesti makseta korvausta, ellei kyse ole selvästä huolimattomuudesta.
Kiinteistölle tai kolmannelle osapuolelle aiheutuneet vahingot: Mikäli muuton yhteydessä Palveluntarjoajan toimesta aiheutuu vahinkoa esimerkiksi rakennuksen rakenteille (kuten seinille, lattioille tai oville yleisissä tiloissa) tai vaikkapa naapurihuoneiston omaisuudelle, Palveluntarjoaja vastaa näistä vahingoista yleisten vahingonkorvausperiaatteiden mukaisesti. Tällaiset vahingot katetaan tyypillisesti Palveluntarjoajan toiminnan vastuuvakuutuksesta. Asiakkaan tulee ilmoittaa havaitsemastaan kiinteistövahingosta mahdollisimman pian, jotta Palveluntarjoaja voi käynnistää korjaustoimenpiteet tai vahinkoilmoituksen.
9. Vastuun rajoitukset
On tilanteita, joissa Palveluntarjoajan korvausvastuu voidaan rajoittaa tai poissulkea osittain tai kokonaan. Palveluntarjoaja ei ole vastuussa tavaran vahingoittumisesta, menetyksestä tai viivästymisestä siltä osin kuin se pystyy osoittamaan, että vahinko on johtunut jostakin seuraavista seikoista:
Asiakkaan laiminlyönti tai virhe: Tavarassa tai muuton olosuhteissa on sellainen puute, josta Palveluntarjoaja ei tiennyt eikä voinut tietää, ja joka on ollut vahingon syynä. Esimerkiksi: Asiakkaan puutteellinen tai virheellinen pakkaus (laatikko liian painava tai huonosti suljettu, esine huonosti suojattu), tavaroiden väärä tai puutteellinen merkintä (esim. herkästi särkyvän esineen tunnistamattomuus), Asiakkaan antama virheellinen ohje (esim. ohjaus liian pieneen tilaan, jolloin esine vahingoittuu), tai Asiakkaan muun velvollisuuden laiminlyönti (vrt. kohdan 4 velvollisuudet). Tällöin vastuu vahingosta voi siirtyä Asiakkaalle itselleen.
Tavaran oma vika tai hauraus: Jotkin esineet ovat luonteeltaan erittäin alttiita vahingoittumaan, vaikka niitä käsiteltäisiin huolella. Palveluntarjoaja ei vastaa vahingosta siltä osin kuin vahinko on aiheutunut esineen ominaislaadusta. Esimerkkejä:
Erityisen herkät esineet: Esim. vanhat huonekalut, jotka ovat jo heikossa kunnossa (liitokset löystyneet tms.), voivat vaurioitua normaaleista tärähdyksistä. Samoin itse koottujen huonekalujen (esim. liikkeestä ostetut kalusteet) rakenne voi olla altis vääntymiselle tai irtoamiselle, jos kokoaminen on alun perin tehty ohjeiden vastaisesti tai heikosti.
Lämpötila- tai kosteusarkat tavarat: Kasvit, kynttilät, maalaukset, soittimet ym., jotka voivat vaurioitua lämpötilan, kosteuden tai sään vaihteluista muuton aikana.
Elintarvikkeet ja muut pilaantuvat tuotteet: Ellei kylmäkuljetusta ole sovittu, ruoka-aineet tai helposti pilaantuvat aineet ovat Asiakkaan vastuulla.
Vähäiset kulumajäljet: Kuten edellä todettu, pienet naarmut tai painaumat huonekaluissa voivat olla seurausta esineen materiaalin herkkyydestä normaaleissa muuttotilanteissa. Jos Palveluntarjoaja on noudattanut asianmukaista huolellisuutta, tällaiset vähäiset pintavahingot voivat jäädä korvaamatta.
Elektronisten laitteiden sisäiset viat: Palveluntarjoaja ei vastaa elektroniselle laitteelle aiheutuneesta vahingosta, jos laitteessa ei ole havaittavissa ulkoista vauriota muuton jäljiltä. Esimerkiksi, jos tietokone, televisio tms. lakkaa toimimasta muuton jälkeen, mutta laite on ulkoisesti ehjä, voidaan olettaa, että syynä saattaa olla laitteen aiempi kunto tai herkkyys, eikä yksiselitteisesti muuttokäsittely. Palveluntarjoaja vastaa toki, jos laite on selvästi pudonnut tai siihen on tullut silminnähtävä vaurio henkilökunnan huolimattomuudesta. Muussa tapauksessa sisäinen rikkoutuminen ilman ulkoista syytä ei yleensä kuulu korvattavaksi. Tiedostojen ja datan häviäminen: Palveluntarjoaja ei vastaa myöskään mahdollisista tietojen häviämisistä (esim. tietokoneen kovalevyn vaurio, jota ei ulkoisesti voi todentaa). Asiakkaan on hyvä varmuuskopioida tärkeät tiedostonsa ennen muuttoa.
Force majeure -tilanteet: Mikäli vahinko tai viivästys johtuu olosuhteista, jotka ovat Palveluntarjoajan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella (kuten kohdassa 7 kuvattu ylivoimainen este), Palveluntarjoaja on vapautettu vastuusta siltä osin. Tämä voi koskea esimerkiksi muuttoauton viivästymistä pahassa lumimyrskyssä tai onnettomuutta, johon Palveluntarjoaja ei ole syyllinen.
Yhteenvetona: Palveluntarjoajan vastuu vahingoista määräytyy aina edellä kohdassa 8 kuvattujen periaatteiden ja lakisääteisten rajojen mukaisesti. Nämä vastuunrajoitukset eivät poista Palveluntarjoajan vastuuta sellaisista vahingoista, joissa Palveluntarjoaja tai sen henkilöstö on toiminut huolimattomasti tai sopimuksen vastaisesti. Tarkoituksena on selventää tilanteita, joissa vahinko ei johdu Palveluntarjoajan virheestä.
10. Reklamaatiot (vahinkoilmoitukset)
Jos Asiakas havaitsee muuton aikana tai sen jälkeen vahingon tai puutteen palvelussa, hänen tulee ilmoittaa siitä Palveluntarjoajalle kohtuullisessa ajassa. Kohtuullisena aikana pidetään seuraavaa:
Ulkoisesti havaittavat vahingot tavaroissa: Tällaiset vahingot (esim. selkeä kolhu huonekalussa, rikkoutunut lasi tms.) tulee tarkastaa ja ottaa puheeksi heti muuton luovutuksen yhteydessä, siis kun tavarat on kannettu perille. On sekä Asiakkaan että Palveluntarjoajan etu kirjata ylös heti paikan päällä havaitut vahingot (esim. ottamalla valokuva ja merkitsemällä ylös tapahtuma).
Muut vahingot tai puutteet: Jos vahinko ei ollut heti silminnähtävä (esim. laatikon sisällä oleva esine rikkoontunut ilman että laatikko vaurioitui, tai jokin tavara puuttuu) tai kyse on muusta palvelun virheestä, Asiakkaan tulee ilmoittaa tästä pääsääntöisesti 14 vuorokauden kuluessa muuttopalvelun suorittamisesta.
Ilmoitus vahingosta tai korvausvaatimus on tehtävä kirjallisesti tai muulla todisteellisella tavalla. Käytännössä riittää esimerkiksi sähköposti, jossa kuvaillaan vahinko, tapahtuma-aika ja -paikka sekä vaurioitunut esine, ja liitetään mukaan valokuvat vahingoista, mikäli mahdollista. Kirjallinen reklamaatio auttaa molempia osapuolia dokumentoimaan tilanteen ja käynnistää tarvittavat toimenpiteet (vakuutusilmoitus ym.).
Myöhästynyt reklamaatio: Jos Asiakas ei tee reklamaatiota edellä mainituissa määräajoissa, ja viivästymiselle ei ole hyväksyttävää syytä, Palveluntarjoaja voi vedota siihen, että virheestä ei ole reklamoitu ajoissa, jolloin Palveluntarjoaja vapautuu korvausvastuusta siltä osin. Tästä huolimatta, Asiakkaan lakisääteiset oikeudet säilyvät: Jos ilmenee piilevä virhe, jota ei kohtuudella voitu havaita 14 päivän kuluessa, Asiakkaan tulee ilmoittaa heti kun se havaitaan. Kohtuullisuus harkitaan tapauskohtaisesti, mutta viipymätön ilmoittaminen on aina suositeltavaa.
Vahingon yksilöinti: Reklamaation käsittelyn helpottamiseksi Asiakkaan on kyettävä mahdollisimman tarkasti yksilöimään, mikä vahinko on tapahtunut ja missä vaiheessa muuttoa (esim. "ruokapöydän kulmaan tuli lohkeama kantaessa portaikossa" tms.). Jos vahingon syytä tai tapahtumahetkeä ei pystytä lainkaan todentamaan, voi korvauskäsittely vaikeutua. Palveluntarjoaja toivoo avointa yhteistyötä vahinkojen selvittämisessä: kaikki havaitut poikkeamat kannattaa kirjata heti ylös muuttopäivänä, jotta myöhemmin ei jää epäselvyyttä, tapahtuiko vahinko muuton aikana vai mahdollisesti ennen sitä.
11. Erimielisyyksien ratkaisu
Neuvottelu: Mahdollisissa erimielisyystilanteissa Asiakkaan ja Palveluntarjoajan välillä pyritään ensin ratkaisemaan asia neuvottelemalla keskenään hyvässä hengessä. Suurin osa väärinkäsityksistä ja kiistoista voidaan selvittää avoimella keskustelulla.
Kuluttajaneuvonta: Jos kahdenkeskeisesti ei löydetä ratkaisua, Asiakkaalla on oikeus kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen. Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonta tarjoaa maksutonta sovitteluapua ja neuvontaa kuluttajille riitatilanteissa.
Kuluttajariitalautakunta: Mikäli sovintoa ei edelleenkään synny, Asiakas voi saattaa riidan käsiteltäväksi Kuluttajariitalautakuntaan. Lautakunta on puolueeton oikeussuojaelin, joka antaa ratkaisusuosituksia kuluttajan ja yrityksen välisiin riitoihin. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisu ei ole suoraan täytäntöönpanokelpoinen, mutta yleensä yritykset noudattavat sen suosituksia, tai asia voidaan viime kädessä viedä oikeuteen.
Tuomioistuin: Mikäli riita-asia viedään tuomioistuimen ratkaistavaksi, kuluttaja-asiakkaalla on lain mukaan oikeus nostaa kanne oman kotipaikkansa käräjäoikeudessa tai Palveluntarjoajan kotipaikan käräjäoikeudessa. Asiakas voi siis valita itselleen sopivamman tuomiopiirin. Ellei Asiakas toisin päätä, riita käsitellään Palveluntarjoajan kotipaikan yleisessä alioikeudessa (Innofixers Oy:n kotipaikka: Espoo).
Sovellettava laki: Näihin toimitusehtoihin ja Palveluntarjoajan ja Asiakkaan väliseen sopimukseen sovelletaan Suomen lakia. Kuluttajansuojalain pakottavat säännökset menevät ehtojen edelle silloin, kun on kyse kuluttajansuojasta.
Yhteystiedot ja asiakaspalvelu:
PAVU.fi / Innofixers Oy – Y-tunnus: 2947862-2
Sähköposti: info@pavu.fi
Puhelin: 050 346 6520 (arkisin klo 9–17)
Olemme aina valmiita auttamaan ja vastaamaan kysymyksiin liittyen muuttoosi ja näihin ehtoihin. Noudatamme reilua pelisääntöä ja toivomme, että näiden ehtojen selkeys luo luottamusta palvelumme käyttöön. Hyvää muuttoa!